vrijdag 31 augustus 2012

Vogelhuisje

Voor een swap waar ik eerder aan mee deed maakte ik een vogelhuisje. Mijn blogpost over die swap krijgt veel views. Ik kreeg het verzoek om een blogje over het vogelhuisje te schrijven. Dat doe ik graag want ik merk dat er veel mensen interesse in hebben. 


Dit vogelhuisje kwam ik op een blog tegen. Helaas was er geen patroon van dus heb ik het nagemaakt met een eigen draai.
Heerlijk om te maken en laat je fantasie de vrije loop. 

Inmiddels is er ook een patroon beschikbaar. Voor het originele en veel uitgebreidere patroon kun je terecht op www.pietepeuter.nl
De engelse versie is te verkrijgen op Etsy.

Ik combineerde verschillende patroontjes.

Hartje (Nederlands)
Bloemetje (Engels)
Blaadje (Nederlands)
Vogeltje (Nederlands of Engels)
Rondje (onderaan deze blogpost)
Voor de punt gebruikte ik het begin van een hart.

Ik heb gehaakt met haaknaald 3,5 en cotton 8 garen van Scheepjes. Catania katoen is ook heel geschikt. 













Ik ben begonnen bij de punt. Haak door tot je het een mooie breedte vindt. Ik had ongeveer 20 steken in de breedte. 
Daarna ga je door met hetzelfde aantal steken tot je het een mooie verhouding vind. 

Aan het einde van de toer heb ik van kleur gewisseld en heb ik twee lossen gehaakt. Dan keren en verder haken tot het ander einde van het vogelhuisje. Dan kwam ik een beetje gek uit want het onderstuk moest nog even doorgaan. Ik heb weer twee lossen gehaakt en weer gekeerd en terug gehaakt. Ga door tot je de rand mooi vind. 
Er komt dan wel een verschil bij de punten maar dat kun je later "verbloemen". 

Dan kun je het dakje er op haken. Ik heb het met verschillende kleuren gehaakt maar het kan ook heel anders. 
Haak 3 lossen en dan met vasten langs het schuine deel verder haken. Bij de punt heb ik elke toer twee steken extra gehaakt. Aan het einde van het dakje weer 3 lossen haken. Dan een keer losse en weer terug haken. Aan het eind kom je bij de 3 lossen waar je mee bent begonnen. Daar haak je 3 vasten in. In totaal 4 toeren.

Dan kun je nog een mooi bloemetje en vogeltje er op maken. Bovenaan staan linkjes naar de patroontjes die ik heb gebruikt. Natuurlijk kun je ook andere patroontjes gebruiken.
Mijn huisje begon erg om te krullen. Ik heb dat opgelost door het huisje te stijven met suikerwater. Het kan ook met gewone stijfsel maar dat had ik niet voor handen. 




Voor de slinger aan de onderkant haakte ik een lossen ketting. Maak hem zo lang als je zelf mooi vind. Maak aan de onderkant een hartje en aan de slinger bloemetjes en blaadjes.



Veel plezier met het maken van het vogelhuisje. Ik vind het leuk om te zien wat je gemaakt hebt door een reactie achter te laten. Heb je het anders gedaan, nog een handige tip of zie je foutjes?
Laat het vooral weten. 

















Rondje

Begin met een magische ring en sluit elke toer met een halve vaste.
Toer 1: 1 l, Maak 6 v in de ring. - 6v
Toer 2: 1 l, 2 v in elke v rond - 12 v
Toer 3: 1 l, * v in de volgende st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 18 v
Toer 4: 1 l, * v in elk van de volgende 2 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 24 v
Toer 5: 1 l, * v in elk van de volgende 3 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 30 v Hecht af.





30 opmerkingen:

  1. Ik vond m al leuk, lijkt me leuk om als kraamkado te maken ofzo, misschien moet ik dat maar eens doen!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh nu maak je mij blij!!!! ik was al van plan om een bloemenslinger te haken om ons afdakje aan het tuinhuis wat op te fleuren, en ik dacht eraan om vogelhuisjes te kopen en dan te beschilderen (maar die huisjes, en die verf en mijn schilderkwaliteiten zijn niet je dat)
    dus dit is echt de IDEALE oplossing
    ben je helderziend of zo :-)
    al nen hele dikke dankjewel om dat te willen delen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk en heerlijk fleurig!
    Groetjes, Jantine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo,

    Bedankt voor de geweldige link en de aangepaste uitleg.
    Nog veel haakplezier.

    Adrianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Ik heb inmiddels het hart ook gebruik voor op het rokje voor mijn dochter.

      Verwijderen
  5. Hallo,

    Ik vind dit zo'n leuk patroon dat ik meteen aan de slag ben gegaan. Het resultaat staat op mijn blog. Niet helemaal 100% hetzelfde maar ik ben toch blij met het resultaat.

    Groetjes
    Else

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg leuk geworden. Leuk dat je het even laat zien.

      Verwijderen
  6. Hey :) very cute :) love how you've used the flowers xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig...ik heb deze wel als haakpatroontje....is een kooppatroontje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat het als een kooppatroon ook te vinden is. Ik heb de link naar dat patroon ook vermeld. De maakster van het patroon weet van mijn beschrijving.

      Veel plezier met het haken!

      Verwijderen
  8. Wat een leuk patroontje zeg! Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuke blog, je hebt er een volger bij

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...