vrijdag 16 maart 2012

Blaadje





Voor het maken van een swap had ik een blaadje nodig. Omdat ik te lui was om iets op te zoeken bedacht ik zelf een blaadje.
Ongetwijfeld zal er een blaadje zijn wat gelijk al na niet nagenoeg gelijk is ergens gepubliceerd zijn maar dit is wat ik zelf bedacht.
Omdat het een simpel basic blaadje is deel ik het patroontje ook graag met jullie.

Neem een haaknaald wat past bij het garen wat je gebruikt. Voor het grote blaadje gebruikte ik Caron Simply Soft met haaknaald 5. Het kleine blaadje is gemaakt met Cotton 8 en haaknaald 2,5. Zelf vind ik het kleine blaadje er mooier uit zien.

Begin met een ketting van 9 lossen.















Haak in de tweede lossen vanaf de haak een vaste. In de volgende steek een half stokje.
In de volgende steek een stokje.
Dan in de volgende twee steken een dubbel stokje. In de volgende steek een stokje.
In de volgende steek een half stokje en in de laatste steek een vaste.







Wil je een smal lang blaadje dan ben je klaar en kun je afhechten. Voor een blaadje met een nerf haak kun je mijn instructie verder volgen. 












Haak twee lossen en ga verder aan de andere zijde van de losse ketting. Deze zijde wordt gelijk aan de andere zijde.

Haak in de 8 steken die je hebt weer een vaste, half stokje, stokje, 2 dubbele stokjes, stokje, half stokje en een vaste.




 




Haak een halve vaste in de laatste losse van de lossen ketting. (zie foto de punt van de haaknaald wijst de losse aan)
Hecht dan af. Het draad wat ik over had gebruikte ik om de blaadjes vast te naaien. De andere draad heb ik in het blaadje weggestoken.









Ik hoop dat ik zo duidelijk heb kunnen laten zien hoe je een basis blaadje maakt. Het is heel makkelijk om hier zelf weer variaties op te maken. Wil je een puntiger blad dan haak je in plaats van 2 lossen bij het keren maar 1 of helemaal niets. Ook kun je een picot steek haken op de punt.
Ook kun je de lossen ketting langer maken en extra steken toevoegen. Bijvoorbeeld aan het begin en eind nog een halve vaste voor de vaste of een extra dubbel stokje in het midden. 

23 opmerkingen:

  1. Precies wat ik zocht! Dankjewel voor dit leuke, makkelijke patroontje!

    Groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel goed gelukt tnx!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal top!
    Jouw uitleg was precies wat ik nodig had, dank je wel!!!!

    Groetjes, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk simpel patroontje en duidelijke uitleg. Thankx - nog stééds anno 2019 dankbaar gebruikt :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...