zondag 18 maart 2012

Baby mutsje



Van het garen wat ik over had van de baby cocoon wou ik graag een baby mutsje maken.
Helaas kon ik voor dit dikke garen maar 1 patroon vinden. Ik kon niets met het patroon en begon ik na een paar mislukte pogingen zelf maar iets te maken.
Deze handleiding voor het haken van mutsjes had ik eerder gezien en erbij gepakt. Samen met een duimstok en een omreken tool had ik snel een mutsje gemaakt.

Ik heb voor dit mutsje wol van Schachenmayr Bravo Big. Dit is een super bulky garen voor haaknaald nummer 10.

Dit mutsje heb ik gemaakt met een haaknaald 10. Als ik het mutsje plat neerleg heeft het een breedte van 18 cm en een hoogte van 13,5 cm.
Later heb ik nog een groter mutsje gehaakt. Hier staat hoe ik dat deed. 

Afkortingen
l = losse
v = vaste
hv = halve vaste
hst = half stokje
st = steken



Mutsje zonder bloem


Ik begon met een magische cirkel. Het patroon werkt in doorlopende cirkel.

Toer 1: 2 l en 5 hst (lossen tellen als 1 half stokje) - 6 st
Toer 2: 2 hst in de bovenste lossen van de vorige toer. 2 hst in de volgende 5 st - 12 st
Toer 3: * hst in de volgende st, 2 hst in de volgende st * herhaal tot einde toer - 18 st
Toer 4: * hst in elk van de volgende 2 st, 2 hst in de volgende st * herhaal tot einde toer - 24st
Toer 5-7:  hst in elk van de volgende st - 24 st
Toer 8: v in elk van de volgende st - 24 st
Toer 9:  *3 hst in de volgende st, 1 st overslaan en hv in de volgende steek* herhaal tot einde van de toer en hecht af.


Ik ben nog op zoek naar een mooie bloem. Deze is iets groot uitgevallen. Omdat ik een knoop aan de achterkant heb gemaakt is hij gemakkelijk van het mutsje te halen.  Over het formaat van de bloem zijn de meningen nogal verdeeld.



                                            --------------------------------------------

Later maakte ik er nog een kleinere bloem bij.

Bloem patroontje deze blog van De grote bloem haakte ik met naald 10 en de kleine bloem met haaknaald 5. De roze wol is Nigar van Zeeman met daarbij een zilverdraadje gehaakt.




12 opmerkingen:

  1. wat een supersnoezig mutsje Wilma! met het voorjaar in de lucht zijn er weer aardig wat babietjes in de maak, dus je mutsje komt als geroepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk mutsje! voor met dit koude weer, het is vast lekker warm! Neem ook eens een kijkje op http://www.haakpatronen.net

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...