zondag 1 januari 2012

Bal

Aan het begin van mijn haak carrière kocht ik wel bolletjes wol die ik er zo leuk uit vond zien. Vervolgens beland het bolletje in een bak omdat ik niet wist wat ik er mee kon maken.
 

 Ik heb eens andere gevraagd wat ik met dit bolletje wol zou kunnen maken. Een van de ideeen was een bal voor de kinderen.

Dat leek me een goed idee. Deze wol genomen samen met een licht blauwe katoendraad en zo was er een bal. In de bal heb ik een rammelelement verwerkt. Omdat mijn dreumes geen baby meer is ben ik onlangs wat speelgoed gaan uitzoeken. Uit het speelgoed met rammeltjes wat ik van plan was om weg te doen heb ik de rammel elementen uit geknipt om te hergebruiken.

Dit is de bal geworden. Leuk en snel. De kinderen zijn er heel erg blij mee. Er gaan zeker meer volgen!

Het vertaalde patroon:
Het originele patroon staat op deze site. Geschreven door Jess Boyer. 

Voor deze bal heb ik het volgende materiaal gebruikt:

  • Cotton 8 garen en een meerkleurige wol draad. Welke dat is weet ik niet meer.
  • Haaknaald maat 4 of 4,5
  • Vulling
  • Rammel element. In mijn geval afkomstig uit een oud speeltje van mijn kinderen.
Uiteraard kun je elk garen en elke naalddikte gebruiken die bij het garen past.
De bal op de foto heeft een doorsnede van 13 centimeter. Met een haaknaald 5 gemaakt. Omdat er nog wel gaatjes in de bal zitten raad ik een kleinere naald aan. De doorsnede zal dan ook kleiner worden. 

Toer 1: Maak 6 v in de ring. - 6v
Toer 2: 2 v in elke v rond - 12 v
Toer 3: * v in de volgende st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 18 v
Toer 4: * v in elk van de volgende 2 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 24 v
Toer 5: * v in elk van de volgende 3 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 30 v
Toer 6: * v in elk van de volgende 4 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 36 v
Toer 7: v in elke v -36 v
Toer 8: * v in elk van de volgende 5 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 42 v
Toer 9: * v in elk van de volgende 6 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 48 v
Toer 10: * v in elk van de volgende 7 st, 2 v in de volgende st * herhaal tot einde toer - 54 v
Toer 11- 20: v in elke v - 54 v
Toer 21: * v in elk van de volgende 7 st, 2 v samen haken * herhaal tot einde toer - 48 v
Toer 22: * v in elk van de volgende 6 st, 2 v samen haken * herhaal tot einde toer - 42 v
Toer 23: * v in elk van de volgende 5 st, 2 v samen haken * herhaal tot einde toer - 36 v
Toer 24: v in elke v - 36 v
Toer 25: * v in elk van de volgende 4 st, 2 v samen haken * herhaal tot einde toer - 30 v
Toer 26: * v in elk van de volgende 3 st, 2 v samen haken * herhaal tot einde toer - 24 v
Vul de bal. Eventueel kun je tijdens het haken van de volgende toeren nog wat bij vullen. Doe het zo dat het rammelelement mooi in het midden van de vulling komt.
Toer 27: * v in elk van de volgende 2 st, 2 v samen haken * herhaal tot einde toer - 18 v
Toer 28: * v in de volgende st, 2 v samen haken * herhaal tot einde toer - 12 v
Toer 29: *twee st samen haken* herhaal tot einde toer - 6 v
Hecht nu af. Met de draad die over is rijg je de 6 vasten die over zijn samen. Trek het goed samen en zet het vast. De draad kun je door de bal steken om het weg te werken.

Veel plezier met het maken van de bal.

14 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...