vrijdag 17 februari 2012

In achter lus van lossenketting haken

Bij het uitschrijven van een klein patroontje dat ik zelf bedacht kwam ik er achter dat de beschrijving: "haak in de achterste lussen van de lossenketting" niet duidelijk is. De vraag: "de achterste lus, wat bedoel je daar mee?" kreeg ik een paar keer.
Terwijl ik op zoek ging naar een goede beschrijving ontdekte ik dat die eigenlijk op het internet niet te vinden is.

Vandaar dat ik een poging ga doen om het duidelijk te laten zien.

Wil je dat het begin van het haakwerk er netjes uitziet of haak je iets waar je later geen rand om wil haken dan kan het handig zijn om een begin te hebben dat er netjes uit ziet. Dan kun je in de achterste lus van de lossenketting gaan haken.

Tip: 

Neem voor de losse ketting een wat grotere maat haaknaald. Neem voor een werk wat met haaknaald 2,5 gemaakt wordt een 3,5 naald voor de lossenenketting. Dat voorkomt dat het werk te strak wordt bij de lossenketting. 


De voorkant van de lossenketting: 
Je ziet een V 

 De achterkant van de lossenketting: 
 Je ziet streepjes. De achterste lus van de lossen ketting. 



 Haak je op de gebruikelijke manier in de ketting van lossen dan ziet het er zo uit: 
Er ontstaat een soort lijn aan het begin van het haakwerk.




Als je in de achterlus van de lossen ketting haakt dan ziet dat er zo uit:

 Zo steek je in.

Aan de onderkant ziet het er dan zo uit. Duidelijk de V te zien die dan aan de onderrand van het haakwerk komt.



En zie het resultaat. Een mooie rand van het haakwerk. 


Voorbeelden waar je het kunt toepassen:
  • Begin van een sjaal of deken
  • Een koord maken door vasten in de lossen ketting te haken 


Om een mooie boord te krijgen heeft de maakster van dit patroon deze manier toegepast.
Dat was de tweede keer dat ik deze manier heb gebruikt. 

Zie hier het resultaat:


 De eerste keer dat ik het toegepast heb was bij een snoepje. Dat patroontje volgt snel.

2 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor de duidelijke beschrijving. Ik snap het helemaal en het is idd veel mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow het is heel netjes! en heel duidelijk omschreven! :D ga ik ook maar doen voortaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...